header image

Blok 8

Toen we de volgende ochtend onze ogen openden hoorden we een zachtjes tikken op het dak en een blik door het dakluik toonde alleen grijze lucht.

Voor de zondag zouden we weer een stapje richting huis gaan, dwz richting noorden. Een rit die ons deels via de Badische Weinstrasse, deels via de Autobahn (lekker geen betalen meer!) naar het leuke plaatsje Oberkirch aan de Rench voerde. Een mooi verzorgde camperplaats met afgebakende vakken en (munt-)stroomzuilen. Parkeerautomaat was tevreden met € 5,= en een gratis sani-zuil lag een stukje verderop bij de Raiffeisen. Het zonnetje deed verwoede pogingen maar vooralsnog vruchteloos, het bleef overwegend grijs met een af-en-toe-een-drupje-regen. Toen de camper stond ging Fred, naar achteraf bleek, langs de kortste omweg Brötchen èn twee Brezels halen. Na de brunch de hemel nog eens bestudeerd en het erop gewaagd om een stuk langs de Rench te gaan fietsen. Mooie, beetje frisse tocht, alleen volgde het fietspad niet consequent het riviertje en moesten we een paar kuitentrekkers overwinnen. We zaten wel ineens in een mooi, typisch Schwarzwald-landschap. Na een uurtje of twee peddelen reden we via de kern van Oberkirch, ook aardig, weer terug naar de camper: Koffietijd. Inmiddels was het langs de weg der geleidelijkheid toch een pietsie zonnig geworden. In Oberkirch zagen we een paar winkels met prachtig houtsnijwerk, het Schwarzwald staat ook hiervoor bekend. We vonden een beeld met de (vertaalde) tekst: “De schoonheid van dingen zit in de ziel van degene die ze beleefd.” Weer konden we geen internet vangen, terwijl we onderweg bij ‘n groot tankstation èn ‘n McDonalds pogingen deden. Het zat qua internet niet echt mee deze toer. Omdat we “Aan de stroom hingen” maar weer eens aan de fotobestanden gewerkt, we zitten inmiddels aan ruim 600 foto’s ruw materiaal waaruit we een selectie gaan maken.

Bij ‘Het praatje vóór het slapengaan’ bleek dat we beiden vonden dat het langzaamaan genoeg was geweest. Na 4 weken toeren door 5 verschillende landen met 25 verschillende standplaatsen, na het zien en beleven van héél veel moois en interessants, na de vele wandelingen en slenterpartijen, bij elkaar toch tussen de 350 a 400 km, zaten onze hoofden en benen ongeveer vol. Echt leuke en veilige fietsroutes hebben we nauwelijks gevonden, daar waar deze wel waren was òf het weer erg koud òf de wind te sterk òf te veel klimpartijen. Het weer was gemiddeld goed maar vanwege de tijd van het jaar toch steeds aan de frisse kant. Lekker luieren in het zonnetje heeft er maar 1 of 2 uurtjes ingezeten. We besloten nog één of twee tussenstops te maken op weg naar huis.

Eerstvolgende: Bad Dürkheim, (regio Karlsruhe). Een mooie camperplaats, dat wel, maar voor de rest qua fietsen of wandelen niet erg aantrekkelijk. Uitzondering was een mooie beeldenverzameling in een droogstaande grote fontein: Allerhande afzonderlijke beeldengroepjes, de een nog leuker dan de ander. En Het Grootste Wijnvat Van Duitsland moest natuurlijk bekeken worden! We werden nog gezegend met een regenbui dus terug naar de camper en besloten we weer een stukje verder te rijden, hoofdrichting Luxemburg-land, om daar onze tabakvoorraad op peil te brengen en de tank nog één keer boordevol te gooien. Opweg hiernaartoe bood de stad Landstuhl ons een gratis camperplekje met stroom. We maakten nog een stadswandeling, opzoek naar mooie plekjes, vergeefs, maar we zijn de voorbije weken kennelijk teveel verwend…….

Nog wat boodschappen om de laatste etappes te overbruggen, we waren nota bene door onze koffievoorraad heen! De volgende plaats zou Merzig aan de Saar worden. Met dit besluit gingen we de avond in en werd weer een dag uitgeluid. A propos: Weer geen internetlijntje te vangen……..

Merzig aan de Saar. Dit doel werd na een rit van ongeveer 85 km bereikt. Een eenvoudige camperplaats bij een zwemparadijs. Een tikkeltje gecompliceerd om erop te komen: Sleutels afhalen, borg van €50,= en standgeld betalen bij het zwembad dat om 10.00 uur opent. Er stond een lange rij voor de kassa’s en toen Fred geduldig zijn beurt had afgewacht bleek de caissière geen verstand te hebben van het campergebeuren. Aansluiten bij een andere lange rij…… Els was al een beetje ongerust toen Fred na een half uur dan toch de sleutel voor de slagboom had.

Na Frühstück en koffie op de fiets om een stuk van de ‘Saarradweg’ gaan rijden. Dit deden we al eerder vanuit Saarburg en dat was goed bevallen. Deze toer was echter veel mooier. We reden langs de mooi Saarschleife, een grote meander in de Saar. Zo belandden we in Mettlach, een aardige stad waar het hoofdkantoor en fabrieken van Villeroy & Boch- porselein en aardewerk gevestigd is. Rond het grote complex was een mooie tuin aangelegd met enkele mooie beelden en bijzondere bomen. Ook bewonderde we een mooi kerk met een niet overdadig maar erg mooi interieur. Kortom: Goed voor een fietspauze van ruim ’n uur. De weg terug naar Merzig volgden we de andere oever van de Saar, ook dit was genieten. Jammer dat de laatste kilometers een redelijk stevige tegenwind opstak. Alsof het zo moest zijn: Het was die dag het mooiste weer van de gehele reisperiode!

Terug bij de camper even bijkomen van de ruim 30 km fietsen totdat we uitgenodigd werden door camper-buren Karl en Lilo. Bij een lekker glas wijn hebben we gezellig zitten tokken. Ze hadden voor die avond een afspraak in Merzig anders was het vast erg laat geworden. Heel erg leuk echtpaar!

Ondanks de geweldige dag, ondanks het prachtige weer besloten we ons voornemen om de volgende dag de finale-etappe te rijden door te zetten. Natuurlijk ontkenden we beiden dat het heimwee naar huis, naar kinders en kleinzoon was………… Via Luxemburg (tabak, tanken) de ‘Route de Soleil’  in tegengestelde richting gevolgd waarbij onze navigatie ons, als finale grap, het chaotische centrum van Luik instuurde. Uiteindelijk zijn we ook deze stad ontworsteld en rond 14.00 uur werd Landgraaf bereikt waar we een berg was en de koelkastvulling in ons flatje sleepte, als afsluiting van een geweldige en indrukwekkende reis.

Op naar de planning voor de volgende trip…….!

Een selectie uit onze foto’s worden (tzt) geplaatst op onze foto-site: http://frestofunfotoalbums.magix.net/

5 Comments

1. By: mary en ben on 1 April 2015 at 20:52

heel mooi om te lezen wij willen in augustus voor het eerst met de camper naar frankrijk dus we zullen dit zeker gebruiken.
    ook hebben wij de foto van schafhausen gezien en van die trip zou ik graag een verslag ontvangen als dat mogelijk is .
    wij gaan half mei namelijk die kant op.
    groeten van ons en nog vele veiligge kilometers

2. By: marika on 29 March 2011 at 20:23

2 de poging.
    Mooi verslag,jullie hebben behoorlijk wat kilometers gemaakt. Met camper ,fiets en te voet.
    Las dat jullie ook in Penïscola zijn geweest.Volgens een bus chauffeur die we ooit hadden in Spanje ,ligt aan de andere kant van de berg Vaginafanta(haha) maar het is een leuk plaatsje.In het najaar heb je daar nog stieren rennen.En zoals je al zegt na een aantal weken trekt home sweet home weer.
    zie jullie zondag.
    Groetjes Marika

3. By: Joop on 20 March 2011 at 23:16

Hehe, het was een hele ruk!
    Zowel jullie vakantie als het leeswerk. Ik krijg de indruk dat jullie toch een beetje francofiel geworden zijn.
    Niet te erg, want één Frankrijkgek in de familie lijkt me genoeg.
    Wat ik uiteraard mis is een uitvoerig bezoek aan de Dordogne maar dat zij jullie vergeven.